Op Europatrip met de Camper

2 oktober 2021 - Sardinië, Italië

Wat is het heerlijk om met kleine kinderen met een camper op avontuur te gaan. En wat was het een verademing om er na zo een lange Cononatijd weer op uit te trekken.

Het plan was al gemaakt tijdens onze camperreis in Canada in 2018. Voor Tijmen leerplichtig werd zouden we nog een keer een lange reis met ons gezinnetje maken. En nu was het zover! Met werk konden we helaas geen 3 maanden weg. Maar een campertocht van 4 weken, dat ging wel lukken. We hebben ervoor gekozen om in Europa te blijven en een leuke rondreis richting het zuiden te maken. Ook in vier weken kun je gelukkig helemaal los komen van thuis en veel mooie plekken ontdekken.

Dit keer ging ook Tijmen zijn kleine zusje Yara mee. Toen we vertrokken was ze 14 maanden oud, iets jonger dan Tijmen bij onze vorige reis (hij was toen 1,5 jaar). De draagzak die we eerder bij Tijmen gebruikten was nu voor Yara ideaal. Met zijn viertjes op pad, het voelde compleet. Op momenten erg intensief met twee kleintjes maar het was fantastisch om te zien hoe de kinderen elkaar vermaakten en hoe schattig ze naast elkaar in de camper zaten. De camper is met kleine kinderen een ideaal vervoermiddel. Ons eigen kleine huisje op wielen voor een maand, met een mooi stapelbed achterin. Tijmen was trots op zijn hoge bed en Yara sliep op het onderste bed in een klein Deryan tentje, na een paar dagen was ze hier aan gewend en dit was echt een uitkomst.

De camper hebben we net over de grens in België gehuurd en de reis begon in Nederland. Vanuit thuis hebben we de camper volgeladen met onze spullen en de eerste nacht verbleven we in de heuvels van Zuid-Limburg om te wennen aan de camper. Onze tocht ging daarna via Luxemburg, naar Frankrijk, de Ardeche en de Cote d'Azur, met de boot naar Sardinië, terug via Italië, Pisa en Venetië, door Oostenrijk en Duitsland weer naar Nederland. Het was een heerlijke trip met een mooie afwisseling van stadjes, strandjes en leuke campingplaatsen.

Tijdens de reis hebben we leuke nieuwe plekken ontdekt. Luxemburg vonden we een verrassend leuke stad. Zo dichtbij huis, maar voor ons vrij onbekend. Met een stoere hoge burcht en leuke straatjes en terrasjes. Ook de Cote d'Azur was voor ons een mooi nieuw gebied. We stonden op een gave camping met vermaak nabij Saint Tropez. Stoere glijbanen, aquarobics en livemuziek. Tussen de wijnvelden door gingen we met een treintje naar het strand. Dit voelde echt als vakantie. Dat we nabij Saint Tropez waren was te merken. De prijs voor twee ligbedjes en een parasol was 75 euro per dag. Haha, dat ging het voor ons niet worden. We hebben tevreden ons eigen strandlakentje neergelegd.

De tocht naar Sardinië was een hoogtepunt en een onverwacht uitstapje. We hebben onze reis tijdens de trip zelf uitgestippeld en die flexibiliteit was fijn. Oorspronkelijk wilden we naar het vasteland van Italië en Kroatië gaan. Maar toen de weersvoorspellingen minder werden hebben we spontaan besloten om de boot naar het zonnige Sardinië te nemen. Zo kwamen we onverwacht op dit mooie eiland en hebben we er een zonnige strandvakantie van gemaakt. Het was een leuk avontuur om 's nachts met de camper en de kinderen op de boot te gaan en ons te settelen in een slaapcabine. Heen vanuit de Cote d'Azur in Frankrijk en terug naar Pisa in Italië. Sardinië is prachtig. Mooie stranden, heerlijk weer en als je de tijd hebt dus ook zonder vliegtuig te bereiken. Ook de stad Alghero op het eiland was leuk. Kroatië, Slovenië en de Italiaanse meren staan nog op de lijst voor een ander jaar.

In Italië hebben we extra cultuur geproefd en de steden Pisa, Florence en Venetië bezocht. Leuk dat Tijmen plaatjes vanuit kleuterboeken in het echt zag. Het was fijn dat we de fietsen bij ons hadden. Dit maakte ons vanuit campings flexibel om nabijgelegen stadjes te bezoeken en dit was ook voor Pisa een uitkomst. Naar Florence konden we per trein en naar Venetië per boot. Prachtige steden om te bezoeken. Toegegeven met een kleuter doe je het in vogelvlucht, maar het was voldoende om de sfeer te proeven. In Oostenrijk hebben we een bezoekje aan mijn tante gebracht. Ze woont prachtig bij Walchsee aan het meer, tussen de bergen. Een boottochtje over het meer en een fietstochtje door de bergen waren een prachtige en afwisselende afsluiting van de vakantie. Nog een laatste nachtje in Duitsland op een overnachtingsterrein achter een Lidl en we keerden weer richting huis.

Het was fijn dat we nog een keer in het naseizoen konden gaan. Met de ACSI campingcard kregen we overal flinke korting en konden we voor schappelijke prijzen kamperen (alles samen voor zo een 20-25 euro per nacht). Zonder te reserveren konden we op alle campings die we wilden terecht. Een echte aanrader om met deze kaart in het naseizoen op pad te gaan!

Tijmen is inmiddels een echte kleuter en volop in ontwikkeling. Het leuke aan reizen met een kleuter is dat hij dingen begint te begrijpen en te onthouden. Op een grote Europakaart hebben we met Tijmen de route bijgehouden. Met stickertjes kon hij de route volgen en begint hij al een besef te krijgen van Nederland en de landen om ons heen. Dit in combinatie met de verschillende talen, verschillende typische gerechten (jammie, stokbroden en croissantjes en ijsjes en pizza's) maakte het voor hem een avontuur dat zal bijblijven. Al moeten we toegeven dat hij nog steeds het meeste geniet van rondjes fietsen op de camping, spelen in speeltuintjes en zwemmen in alle verschillende zwembaden. Hij is deze reis in ieder goed watervreesvrij gemaakt voor de zwemles!

Ook voor kleine Yara was het een avontuur. Zij hobbelde er achteraan en liet flink van zich horen. Ons kleine meisje kan harder schreeuwen dan onze grote knul. Waar Tijmen uren rustig uit het raam kan staren in een camper, is Yara na een paar uur reizen echt wel klaar. Dus lange tochten zaten er helaas niet in. Vertragen op reis is een goede les. Op een reisdag hielden we het meestal bij een 3,5 uur. Met een lunchpauze erbij was dit al snel een hele trip. We merkten dat het voor de rust fijn was om regelmatig 3 of 4 nachten op een plek te blijven. Gelukkig hadden we de tijd en gaandeweg kwam er meer rust en het echte vakantiegevoel.

De tocht zit er alweer op. Afgelopen vrijdag zijn we thuis gekomen en zaterdag hebben we de 5de verjaardag van onze grote knul gevierd! Onze kat is weer thuis en de opa's en oma's hebben we weer gezien. Maandag gaat Tijmen weer naar school. Op naar het echte schoolleven. De komende jaren hebben we gelukkig ook in de zomers genoeg mooie plekken in Europa om te ontdekken. Er kunnen nog veel stipjes bij op de grote kaart van Tijmen en ergens plannen we zeker weer een mooie langere trip. De reiskriebels zijn in ieder geval weer aangewakkerd. We hebben een mooi avontuur om op terug te kijken.

Wordt vervolgd!

Ciao

Paul, Monique, Tijmen en Yara

Ps. Zie de verslagen van onze Canada trip in 2018 op https://kleinetijmenopreis.reislogger.nl

1. Jose Damen:
    6 oktober 2021
    Prachtg..fijn dat jullie weer gezond thuis zijn.